Komoly változtatásokat eredményesen keresztülvinni egy érett nagyvállalat életében igazi művészet. Nem véletlenül specializálódik erre neves tanácsadó cégek hada és hangos gyakran a média, hogy milyen változások alakítják egy-egy nagyobb cég és dolgozóik életét. Ráadásul, ha egy kifejezetten tradicionális iparágban tevékenykedő cégről van szó, a változásokkal szemben gyakorolt ellenállás leküzdéséhez még a szakértőknek is rendesen fel kell tűrni az ingujjat.
Most az utóbbi egy iskolapéldáját szeretnénk bemutatni: hogyan váltott brandet, vezetett be egy teljesen új üzletágat és bővült 50 fővel az INETON Kft. – egy hazai építőipari cég – mindössze másfél év alatt. Ilyen radikális változások akár teljes csapat cserével is járhatnak, ezért rendkívül figyelemre méltó, hogy mindez a rengeteg kihívás ellenére HR oldalon zökkenőmentesen sikerült. Megmutatjuk, hogyan csinálták.
Így lett a jól ismert Repét Kft-ből INETON – először a brand változott
A 25 éve még Repét Kft. néven megalakult cég elsődleges feladata környezetvédelmi tervezés és szakértői feladatok voltak. Idővel a munkatársak és iparági szereplők is mind a Repét Kft-vel társították ezt a munkakört. Később kármentesítési munkák, majd 2018-ra már a generálkivitelezés is teljes mértékben a portfóliójuk része lett.
Amikor azonban a vezetés felfedezte a potenciált a betonelemek előregyártásában és hatékonyabb kivitelezésben, indokolttá vált egy teljes brand váltás. A régi brand kivezetése és új brand bevezetése jó pár hónapos folyamatot ölelt fel, így minden fontos stakeholder értesülhetett és alkalmazkodhatott az új identitáshoz.
Az innovációra épülő új INETON logó
Az átalakulással és a magyar iparban kiemelkedő innovációval az INETON pionír szerepbe lépett, ami nagymértékű kulturális sokk lehetett a vállalat minden szintjén. Az innováció kiemelt szerepe a logó karakterisztikájában is érzékelhető. Ez a tervezés során kulcs tényezőként szerepelt, és a brand is karakteres és merész egy ennyire konzervatív piacon.
Szervezeti kultúra és alapértékek tudatos felépítése
A folyamat alapját egy tudatosan kidolgozott employer branding stratégia adta meg. Ebben meghatározták az alapvető értékeket, amiket a cégnek és a munkavállalóknak is képviselni kell. Ezen értékek mentén zajlott a toborzás az új pozíciókba.
A legfontosabb közös célnak az építőipar által teremtett munkahelyi normák újraírása lett meghatározva.
Újraírták az építőipar által teremtett munkahelyi normákat
Az INETON nem csak a gyártásban alkalmazza a legújabb technológiákat, hanem a működéséhez szükséges többi területen is naprakész rendszereket, megoldásokat vet be. A HR és a marketing stratégia, ami ennek véghezvitelében segíti a céget, modern elemekre épül.
A munkaerő bevonzása digitális csatornákon, employer branding megoldások segítségével zajlik, így olyan kollégákkal bővülhet a csapat, akik biztosan nyitottak az INETON-nál bevezetett modern, digitalizált építőipari rendszerre. A weboldalukon a betonelemes építéssel kapcsolatos szaktudást és információkat tesznek közzé, illetve a cég élete és mindennapjai nyomon követhető a közösségi médiában, hogy nyitottabb munkahelyi környezetet tudjanak kialakítani.
A gyárban és a központban is nagy figyelmet fordítanak a munkatársak testi és lelki épségére egyaránt. A fizikális egészségért a sportot támogató programok és egészséges munkakörnyezet, a mentális egészséget pedig a megfelelő munkafolyamatok kialakítása felel. Az új és régi munkaerő összekovácsolása érdekében rendszeres csapatépítőket, családi napokat szerveznek, hiszen nem csak megszerezni szeretnék a jó munkaerőt, hanem megtartani is.
Szabadságot és egyben struktúrát adtak az új folyamatok a munkatársaknak
Az átalakulás természetesen nemcsak a brandet, hanem a munkatársak feladatkörét is érintette. Az adminisztratív és vállalatirányító területeknek gyakorlatilag mind alkalmazkodniuk kellett az új üzletághoz, a csatlakozó kollégáknak pedig teljesen új folyamatokat kellett kialakítani. Ahhoz, hogy ezeken a kihívásokon a munkavállaló át tudjon lendülni, rengeteg motivációra van szüksége, amit egy kis tudatossággal a munkaadó is segíthet előidézni.
Az INETON esetében például az új szoftverek adoptálása egyszerre adott a tervező kollégáknak szigorúbb kereteket és lehetőséget arra, hogy a munkafolyamataikat, elsőként ebben a pozícióban, ők alakítsák ki. A tanulási lehetőség és autonómia ebben a helyzetben megadta ezt a plusz motivációt a dolgozók számára.
Ez a komoly és felelősségteljes hozzáállás mind a vezetőség, mind pedig a munkavállalók részéről lehetővé tette, hogy a cég átalakulásának folyamata ideálisan, rendben végig menjen. Így 2023, a gazdasági környezet nehézségei ellenére, az INETON éve lehet.