Magyarországon a gumigyártás kifejezést az itt tevékenykedő Hankook, Bridgestone és Apollo Vredestein miatt a napi szóbeszédben teljesen a gépjármű iparhoz kapcsoljuk.
A kisebb értékű gumi alapú tömegtermékek pedig már hosszú évek óta a Távol-Keletről érkeznek.
Így megfeledkezünk egy olyan területről, melyen a SIC HUNGARY KFT jeleskedik, ez pedig a speciális, nagy értékű gumi alkatrészek gyártása.
Milyen felhasználásra gyártanak gumi alkatrészt?
A cég ügyvezetőjének mondása, hogy „mindent megpróbálnak, kivétel az óvszer és az autógumi”. Természetesen egy kis magyar gyártó nem kíván versenyre kelni a kínai sablontermékekkel, ennél sokkal izgalmasabb feladatokat látnak el.
A SIC specialitása, hogy az ésszerű határokon belül eső, bármilyen különleges formájú, mechanikai specifikációjú, hőállóságú vagy kémiai ellenállású terméket képesek gyártani.
Egy kis történelmi kitekintés következik.
A Société Industrielle Du Caoutchouc 1936-ban nyitotta meg gyárkapuit Belgiumban. Eleinte a szűkös termékskála tömlőkből és gumicipőkből állt, majd pár év múlva kialakított az első gyártósort, melyen az évtizedekig meghatározó termékcsaládként szolgáló gumiprofilokat gyártottak.
A második világháború évei alatt nem folyt termelés, azt követően viszont folyamatos volt a technológiák adaptációja. A vállalathoz 1963-ban csatlakozott Leon Alliance, aki tudatos piacépítés által növekvő pályára állította a céget, majd 20 év után első számú vezetője lett.
Az ügyvezető fia, Michel Alliance 1987-ben csatlakozott a vállalathoz, apjához hasonlóan, az értékesítési részleghez.
1997-ben, az ekkor már SIC RUBBERS néven futó cég vezetése úgy döntött, hogy bezárja a belga Zaventem-ben a gyártást és egy magyar gyártási és egy brüsszeli logisztikai telephelyet hoz létre.
Az elmúlt egy évtized tudatos üzletfejlesztésének köszenhetően a magyar leányvállalat önálló kutatás-fejlesztési, kereskedelmi és marketing divíziót hozott létre. A vállalat 2018 óta már megfelel az ISO 9001:2015 minőségirányító rendszernek is.
Nemcsak gyártanak, terveznek is
A gumi alkatrész tervezés igen komplex feladat, bátorkodunk kijelenti, hogy a fém alapú alkatrészeknél is jelentősen nehezebb a több változó miatt.
Az első konzultáció során az ügyfél definiálja a gyártani kívánt gumi alkatrész méreteit, színeit, a felhasználási környezetben lévő hőmérsékletet és az alkatrésszel érintkező folyadékokat.
A SIC mérnökei az információk alapján alapanyagot javasolnak, ha nincsen ilyen, akkor pedig fejlesztenek hozzá. Ezután 3D modell készül és dokumentáció a műszaki paraméterekről. Következő lépcsőként prototípus készül, melyet igény szerinti hő, rugalmasság vagy törés analízisnek lehet alávetni.
Leleményes megoldások
Amikor a SIC technológusait kérdeztük a leginnovatívabb megoldásaikról, akkor meglepődésünkre nem a szuper drága alapanyagokból vagy nagyon körülményesen gyártható alaktrészekre voltak legbüszkébbek, hanem azokra, melyek az ügyfél szempontjából a legtöbb praktikus szempontot tartalmazták.
A kompressziós eljárással készült alkatrészeken a szerszámfelek illeszkedésénél osztósík található. Az egyik ügyfél esetünkben a gumi alkatrésznek a külső felületével tömítést kellett biztosítania, de az osztósík miatt, az nem volt tökéletes. Szerencsére, az átmérő és a falvastagság viszonya miatt a termék kifordítható volt, így a SIC javaslata szerint az alkatrészt kifordított állapotban gyártotta le kompressziós eljárással, majd vulkanizálás után kifordította. Így a végső alak azonos, de az osztósík belülre került. A külső felület természetes így már tökéletesen tömített.
Második esetként pedig egy Tier 2 autóipari beszállítót említettek, akik egy olyan termékcsaládot kívántak gyártani, melynek a szerszámozási költsége ellehetetlenítette az üzleti megtérülést a rengeteg variáció miatt. Egy univerzális, nagyon átgondolt, belőlről variálható szerszám készült végül. A belső szerszám betétekkel különböző hosszú, szélességű és magasságú termékeket lehetett gyártani. A szerszám és a betétek költsége jelentősen kisebb beruházásnak minősült, mint ha minden egyes variációhoz készült volna szerszám.