Ipariexpo.hu
Ipariexpo.hu
  • Cégkatalógus
  • Hírek
  • Kapcsolat
  • Podcast
Ipariexpo.hu

Kormánymű felújítása – Mi a lényege?

Autóipar | 2022.08.03.2022.10.26.

A kormánymű, más néven szervokormánymű, a kormánykerék mozgását a kerekekre továbbítja. Neki köszönhetően megváltoztathatjuk jármű közlekedési útvonalát és gördülékenyen vehetjük a kanyarokat. Amikor ez az alkatrész meghibásodik, a vezetés folytatása problémássá vagy akár lehetetlenné válik.

A kormánymű felújítása elengedhetetlen, hogy a jármű teljesen működőképes állapotban maradjon. Érdemes megismerni ezen alkatrész működésének módját, és tudni, mi a teendő, amikor az szervizelésre szorul.

Mikor szükséges a kormánymű cseréje?

Annak ellenére, hogy a kormányművek élettartama sokszor a járműével egyenlő, előfordulhat, hogy az alkatrészen észlelhetők szivárgások vagy törések jelennek meg a burkolatán. A kormánymű javításának vagy cserének szükségességére utaló jelek közé tartozik a megnövekedett vagy rángatózó kormányerő, illetve a kormányrendszer túlzott meglazulása.

Kormánymű — milyen problémák fordulnak elő leggyakrabban?

A kormánymű egyszerű szerkezetéből kifolyólag kevés alkatrész hibásodhat meg benne. A legtöbb kormánymű, beleértve még a legmodernebb, fejlett elektronikus vezérlőrendszerrel rendelkező autókét is, hasonlóképpen működik.

A kormány tengelyhez van rögzítve. Amikor ez forog, mozgásba hozza a fogaskereket is, amely pedig a fogaslécet mozgatja. Ez az elem a kormányrudakon keresztül mozgatja a kormánycsuklót.

Ez elég bonyolultnak tűnhet, amíg nem tudatosul bennünk, hogy az egész mindössze néhány mozgó alkatrészből áll. Ezeknek a komponensek bizonyos fokú lazaságra van szükségük ahhoz, hogy ne kopjanak túlzott mértékben, és a kormánymű ne hajoljon el terhelés alatt. A legtöbb kormánymű szabályozható az átlagos elhasználódás kompenzálása céljából.

A kormánymű leggyakrabban előforduló meghibásodásai

A kormánymű egyszerű felépítése miatt a meghibásodás esetén viszonylag könnyű a probléma észlelése és azonosítása. Annak érdekében, hogy fenntartsuk ezen alkatrész jó állapotát és teljes mértékben kihasználjuk a benne rejlő potenciált, először is gondoskodnunk kell a megfelelő zsírkenésről, függetlenül az adott kormánymű típusától.

Íme néhány a leggyakoribb problémák közül, amelyeket a kormánymű okozhat:

  • a kormánykerék túlzott mértékű meglazulása;
  • nem egyenletes működés balra vagy jobbra kanyarodáskor, észrevehető rángatás;
  • megnövekedett vagy csökkent ellenállás a kormányrendszer működése során.

Ezek a leggyakoribb problémák, amelyekkel szembesülhetünk a kormányműveknél. Vajon léteznek-e hatékony módszerek, amelyek lehetővé teszik, hogy az autótulajdonosok megbirkózzanak az ilyen típusú meghibásodásokkal? Szerencsére igen — nem kell azonnal költséges megoldásokba befektetni, mint például a kormánymű felújítása. Általában ezekkel a problémákkal önállóan is el tudunk boldogulni.

A kormányművel kapcsolatos gondok — hogyan birkózzunk meg velük?

Amikor a kormánykerék túlzott mértékben meglazul, azt a járműhöz tartozó szervizkönyvnek megfelelően lehet korrigálni. Amennyiben kanyarodáskor a kormányrendszer nem egyenletes működését érzékeljük, az a kormányműhöz csatlakozó kormányoszlopon található kereszttartók kopását jelezheti. Ezeket ki kell cserélnünk, esetleg megpróbálhatjuk megkenni, amennyiben zsírzófejekkel rendelkeznek. Az utóbbi típusú meghibásodás azt vonhatja maga után, hogy elengedhetetlen a szervokormány-rendszer javítása vagy a kormánymű cseréje.

A kormánymű felújítása — mikor bizonyulhat elengedhetetlennek?

Egyes kormányművek viszonylag könnyen újjáépíthetők és nem igényelnek speciális szerszámokat, míg mások nehezebbek, így elengedhetetlen a professzionális kiegészítők alkalmazása. Bár a kormánymű átépítése önállóan is elvégezhető, csak olyan személyre szabad rábízni, aki rendelkezik a megfelelő ismeretekkel és készségekkel.

A kormánymű sok tömítést és apró alkatrészt tartalmaz, amelyekkel boldogulnunk kell majd, ezért mielőtt bármilyen próbát tennénk a szervokormánymű javítására, mindenképpen figyelmesen el kell olvasnunk a szervizkönyvét. Az újjáépítésre kizárólag tiszta, szennyeződésektől mentes környezetben kerülhet sor, mivel azok további károkat okozhatnának. Amennyiben a járműtulajdonos úgy gondolja, hogy nincs elég türelme vagy kézügyessége a feladat megfelelő elvégzéséhez, akkor jobb öltetnek bizonyulhat a kormánymű cseréje. Érdemes megfontolni olyan szolgáltatás igénybevételét is, mint a professzionális szerelőműhelyben végzett felújítás.

Meghibásodott kormánymű — miből áll a felújítása?

Amennyiben a kormánymű már nem működik helyesen, előfordulhat, hogy javításra szorul. Ennek kiváltó okát általában olyan tünetek képezik, mint a kormányrendszerben észlelhető meglazulás, aggasztó hangok vagy megváltozott működés manőverezés közben. A kormánymű felújítása magában foglalja a tömítések cseréjét, a lazaság redukálását, valamint a kormányrudak és azok végeinek cseréjét. Ezenkívül minden alkatrészről érdemes eltávolítani a szennyeződéseket, lecsiszolni a léceket és új perselyeket felszerelni.

Amikor a kormányművel problémák adódnak, a járműtulajdonosok gyakran elgondolkodnak azon, hogy mennyibe kerül a kormánymű felújítása. Természetesen a végső ár attól függ, hogy milyen szervizt választunk a javítás helyszínéül. Általában 40 000 és 120 000 forint közötti összeggel kell számolni a szolgáltatásért.

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

You must be logged in to post a comment.

Legutóbbi bejegyzések

  • Miért a Delta UPS rendszerek a legjobb választás az ipari szektor számára?
  • Miért választja az építőipar az előregyártott betonelemeket?
  • Borászati pályázat 2025: Most érdemes fejleszteni, akár 50%-os európai uniós támogatással
  • Ipari konferenciák és szakmai kiállítások 2025-ben – összegyűjtöttük a legfontosabbakat (cikkünk folyamatosan frissül)
  • Most érdemes Siemens HMI-t vásárolni: 15%-os akciót hirdet a gyártó

Archívum

  • 2025. április
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. október
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2022. december
  • 2022. november
  • 2022. október
  • 2022. augusztus
  • 2022. június
  • 2022. március
  • 2021. május
  • 2021. április
  • 2021. február
  • 2020. december
  • 2020. november
  • 2020. október
  • 2020. július
  • 2020. április
  • 2020. március
  • 2020. február
  • 2020. január
  • 2019. december
  • 2019. november
  • 2019. október
  • 2019. augusztus
  • 2019. május

Kategóriák

  • 3D nyomtatás
  • Anyagszállítás
  • Anyagvizsgálat
  • Audiovizuális rendszerek
  • Autóipar
  • Automatizálás és elektronika
  • Bevonatolás
  • Csomagolástechnika
  • Egyéb kategória
  • Élelmiszeripar
  • Energetikai megoldások
  • Energia
  • Energiatárolás
  • Építőipar
  • Felületkezelés
  • Fémmegmunkálás
  • folyadékszennyezések megelőzése és elhárítása
  • Forgácsolás
  • Gépi látás
  • Gépipar
  • Gumiipar
  • Hadiipar
  • Hajótervezés
  • Hidraulika és pneumatika
  • Hitelszolgáltatás
  • Hűtőipar
  • Infrastruktúra-fejlesztés
  • Ipar
  • Ipari Expo Podcast
  • Ipari képfeldolgozás
  • Irányítástechnika
  • Irányítástechnikai műszerek
  • Kataszteri felmérés
  • Közterület fenntartás
  • Labortechnológia
  • Logisztika
  • Malomipar
  • Marketing
  • Mezőgazdaság
  • Műanyag- és gumiipar
  • Piac
  • PR
  • Szivattyúk
  • Szünetmentes áramellátás
  • Támogatói tartalom
  • Tartálygyártás
  • Technológia
  • Tisztatér technika
  • Újrahasznosítás
  • Vízgépészet
  • Zöldterület kezelés
IpariExpo.hu

A magyar ipari gyártók és mérnöki szektor piacszemléje



@2025 IPARIEXPO Adatvédelmi Nyilatkozat Felhasználási Nyilatkozat Kapcsolat