Az építőiparban és az ingatlanpiacon egyre erősebben érzékelhető a gazdasági helyzetből eredő bizonytalanság és kiszolgáltatottság. A jelenlegi piaci helyzetben az emelkedő nyersanyagárak, valamint a kivitelezésre való hosszú várakozási idő miatt a befektetők megfontoltabb és kockázatkerülő döntéseket hoznak az építési projektek megkezdése előtt.
Ebből adódóan az acél könnyűszerkezetes ipar is számos nehézséggel néz szembe jelenleg, amelyek árnyalása elengedhetetlen a befektetői döntések mélyebb megértéséhez. Cikkünkből megtudhatja
- milyen az acél könnyűszerkezetes ipar helyzete ma Magyarországon,
- milyen a beszállítói verseny a csarnoképítési ágazatban,
- mitől lesz sikeres egy beszállítói ajánlat és
- miért jelentős a szakmai tartalomra alapozott bizalom ebben a környezetben.
Az acél könnyűszerkezetes építőipar helyzete ma Magyarországon
Az acélipari termékeket, illetve csarnokrendszereket gyártó és forgalmazó Swedsteel több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, így a magyar építőipar egyik meghatározó szereplője. Fő profilukhoz a komplett csarnokok, hidegen hengerelt váztartók, tető- és falburkolatok kivitelezése tartozik. Az aktuális piaci helyzet árnyaltabb megismeréséhez átfogó acél könnyűszerkezetes piaci tanulmányt készíttettek a befektetők számára kritikus szempontok feltárására, amely az egész építőipar számára tanulságos megállapításokkal szolgál.

Az elvégzett felmérésben az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelenlévő kivitelező vállalatok döntéshozóit, vezetőit és beszerzési döntéshozóit kérdezték az iparági
- elvárásokról,
- tenderekről,
- árakról,
- döntési kritériumokról, valamint
- médiahasználatról.
Többfordulós beszállítói versenyek a csarnoképítési ágazatban
A megbízók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a legfontosabb szempontok mérlegelésére, ezáltal folyamatosan fokozódik a verseny a könnyűszerkezetes csarnokok piacán is. Az ajánlatok elbírálása, valamint az alkudozás, akár három körön át is tarthat. Az első körben jellemzően három beszállítótól kérnek ajánlatot a kivitelezők, ahol
- a keresett termék elérhetőségén, illetve
- a korábbi pozitív tapasztalatokon van a hangsúly.
Továbbá a megrendelők fele a tervezői szakértelmet, valamint a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatásokat is figyelembe veszi az első körös döntés során. Az ajánlatok és a kritikus szempontok elemzését követően a kivitelezők 61%-a újabb beszállítókat is bevon a tenderbe.
Az folyamatos áremelkedés, valamint a piacon jelenlévő bizonytalanság miatt gondolhatnánk, hogy egy beruházás során az ár-érték arány lesz a döntő szempont.
Azonban a kutatásban megkérdezett megbízók közel 70%-a a határidők betartását tartotta a legfontosabb tényezőnek, ezt a szállítási pontosság, valamint a relatív árelőny követte.
A fent említett szempontok mellet a megrendelők nagyban támaszkodnak korábbi tapasztalataikra is. Ebben az esetben a határidők betartása mellett a szakmai kapcsolat minőségére, illetve a rugalmasságra egyaránt garanciát keresnek.

Mitől lesz sikeres egy beszállítói ajánlat?
A többfordulós beszállítói versenyek során a sikerhez fontos, hogy a beszállítók a kritikus elemek mellett további szolgáltatásokat is ajánlanak, melyek segítik a hatékony és gördülékeny kivitelezést. Ilyen például a kivitelezés ütemezését támogató rugalmas hozzáállás, valamint a szolgáltatás, a minőség, illetve az árazás összhangja. Előnyt jelent továbbá, ha a beszállítók hasznos szakmai és tervezői észrevételekkel is kiegészítik az általuk kínált szolgáltatásokat.
Az acél könnyűszerkezetes iparban egyre nő a kereslet a komplex kivitelezők irányába, akik mind szolgáltatásaikban, mind termékkínálatukban sokrétű megoldásokat kínálnak. Ezáltal a munkafolyamatok összehangolása hatékonyabb lehet, illetve megrendelői oldalon csökken az ezzel kapcsolatos felelősség.
Szakmai tartalomra alapozott bizalom az áruellátási környezetben
A Swedsteel átfogó kutatása a beszerzési és piaci információk mellett a kommunikációs eszközöket, médiumokat is lefedi. A leghitelesebb és egyben leginformatívabb szakmai tájékozódási lehetőségnek a gyártói források bizonyultak. A kivitelezők több mint fele a beszállítók
- kapcsolattartóitól,
- weboldaláról,
- műszaki tartalmaiból és
- híreiből
gyűjti össze a szükséges információkat. A közvetlen gyártói kapcsolat tehát jelentősen felértékelődik az acél könnyűszerkezetes iparban.
A kutatás eredményeiből jól körvonalazódik, hogy ebben az iparágban is egyre fontosabbá válnak a szoros szakmai kapcsolatok és a bizalom. Érthető, hogy a jelenlegi kiélezett piaci helyzetben kiemelkedő értéket teremt a gyártó-kivitelező-tervező közötti összhang.