Aki jártas a hazai építő- és bányagép piacon, annak ismerősen csenghet a FAMO neve. Nem véletlenül, mivel ezen a piacon itthon a legismertebb gyártók egyike. Arról, hogy hogyan is jutott idáig, mit jelent ez a hazai és nemzetközi piacon és mik várhatók az iparágban a jövőben, a cégvezetőt, Szűcs Balázst kérdeztük.
30 éves múltra nyúlik vissza a FAMO története
A 91-ben alapított cég 3 évtized alatt tekintélyt parancsoló tudást tudott felhalmozni az építő- és bányagép szerelékekről. A kezdetekkor még csak egy NDK-s gép alkatrészeit gyártották és forgalmazták, 10 év kellett, hogy megszülessen a saját gyártás ötlete. Először csak kiszervezetten zajlott a gyártás, de a minőség és határidők javítása érdekében 2005-ben a FAMO üzemfejlesztésébe és saját gyártásba fogott. A növekedés innentől felgyorsult. Csupán egy év kellett ahhoz, hogy kinőjék a 400 m2-es műhelyet a Csepel Művekben, így 2006-ban már egy 1000 m2-es csarnokba költöztek. Mára ezt egy 400 m2-es daruzott műhely és egy ugyanekkora raktár egészíti ki. 2021 áprilisában egy újabb, 5 tonnás híddaru érkezett a műhelybe, így már 4 daru mozgatja a kanalakat gyártás közben.
![Az egykor 2 fős vállalkozást ma már egy 21 fős csapat alkotja](https://ipariexpo.hu/wp-content/uploads/2021/05/IMG_2842-1024x683-1.jpeg)
A gyártási volumen növekedésével természetesen a technológiai fejlődésnek is lépést kellett tartania. Fontos mérföldkő volt a cég életében, hogy a lemezmegmunkálással kapcsolatos munkákat, többek között a vágást és a hajlítást már mind házon belül végzik. Ehhez egy CNC lángvágó és egy 400 tonnás élhajlító is rendelkezésre áll a lemezmegmunkáló műhelyben. Idén további nagyberuházást terveznek, egy olyan plazmavágógép beszerzését, amellyel az országban egyedülálló technológiával lesznek képesek vágóéleket gyártani.
![A mélyásó kanál, a FAMO kínálatának alapköve](https://ipariexpo.hu/wp-content/uploads/2021/05/DSC05406-1024x768-1.jpeg)
Az egyedi gyártás még mindig újszerűnek hat
A korábbi gyári kanalaktól ma már elrugaszkodtak a gyártásban, mivel a szűk kínálat mellett határidős problémákkal is találkoztak az ügyfelek. Az egyedi tervezésű és saját gyártmányú termékekkel a FAMO mozgástere is nőtt és az ügyfelek igényeit is szélesebb spektrumon tudták kielégíteni.
Az egyedi szerelékek jobban megfelelnek egy adott munkára és rövidebb határidővel rendelhetők. Balázs saját bevallása szerint, ezen még ma is gyakran meglepődnek az ügyfelek, hogy a standard termékek mellett egyedi szerelékeket is gyártanak. Sőt, ma már az egyedi gyártmányok kb. 40%-át teszik ki az értékesített termékeknek.
A FAMO egyedi kotró- és rakodógép szerelékek gyártásában abszolút élenjáró ma Magyarországon.
![A változtatható dőlésszögű trapézkanál egy új, saját fejlesztésű termék, melynek szintén az a célja, hogy a géptulajdonosok minél többet hozzanak ki munkagépükből](https://ipariexpo.hu/wp-content/uploads/2021/05/IMG_1940-1024x768-1.jpeg)
Az egyedi gyártás nemcsak szolgáltatás, de ügyfélközpontú szemléletet is eredményez
Nemcsak a gyártásban, hanem a kollégák körében is az ügyfélközpontú szemlélet jellemzi a FAMO-t. Ahhoz, hogy pontosan a megrendelők problémáira tudjanak megoldást adni, az ügyfélközpontú szemléletet két irányból támogatják. Egyrészt a vállalat kiemelt hangsúlyt fektet a családias munkahelyi légkör kialakítására, ahol a kollégák is jól érzik magukat. Másrészt a B2B szektorra kevésbé jellemző módon jelentős energiát fordít a cég marketingre és az ügyfélkapcsolatok ápolására. Ennek oka, hogy a nagyobb cégek mellett sok végfelhasználót is el akarnak érni és őket is ugyanolyan színvonalon kiszolgálni.
A gépkezelő ideje egyre többet ér
Az alapítót arról is kérdeztük, hogy melyik a legnépszerűbb szereléktípus ma a piacon, de gyorsan kiderült számunkra, hogy erre nem olyan könnyű válaszolni. Évről-évre változik, hogy melyik a legtöbbet eladott szerelék attól függően, hogy éppen milyen típusú megrendelések érkeznek az építőipartól. Volt év, amikor a billenthető iszapoló kanál volt a legnépszerűbb, idén inkább a mélyásó és trapéz kanalat keresik.
Ami viszont jól kirajzolódik a piaci trendekből, az az, hogy a kereslet a hidraulikus eszközök irányába tolódik el, egyre több a gyorscserélő, a forgatómotorok és egyéb hidraulikus eszközök.
![Kanálfelújítás a FAMO műhelyében](https://ipariexpo.hu/wp-content/uploads/2021/05/famo_markolo_kanal_felujitas_palast_hegesztese-1024x765-1.jpeg)
A magyar piac néhány év lemaradással követi a nyugati trendeket. Ott már a munkagép mellett a gépkezelő ideje az egyik legértékesebb erőforrás. A géptulajdonosok célja, hogy minél jobban ki tudják használni a munkagépet, azaz minél több eszközt, szereléket bocsátanak a gépkezelők rendelkezésére, így több különböző eszközt tudnak rutinosan használni.
A FAMO egyik új terméke, a földfúró adapter, példáján keresztül szemlélteti Balázs a tendenciát: “Az új termékek bevezetésének az a célja, hogy minél több funkcióra legyen alkalmas a gép, ezáltal jobban ki tudja használni a tulajdonos a munkagépet.”
Az építő- és bányagép ipar is digitalizálódik
A gépkezelők, tulajdonosok is jellemzően munka után érnek rá új szerelékek, munkagépek és újdonságok után kutatni, ezért a FAMO kiemelten fontosnak tartja, hogy minél több információt juttasson el digitálisan az érdeklődőknek. Mivel látogatói forgalmuk több mint fele érkezik mobilról, gyorsan felismerték, hogy az információ átadásnak, a rendelési folyamatnak gyorsnak és felhasználóbarátnak kell lennie. Így indult az online vágóél rendelés is, amit kifejezetten jól fogadott a piac, és rendszeresen generál megrendeléseket.
A termékskála folyamatos szélesítése mellett a digitális fejlődés is a FAMO fókuszába került. Interjúnk során az alapító azt is elárulta, hogy előkészítés alatt van egy webshop is, ahol a standard termékkínálatot érhetik majd el a vásárlók.
További információ: www.famo.hu